העתקת עבודות היא נושא שמעסיק מרצים וסטודנטים כאחד, על פי זווית ראייתו את התופעה. ידוע כי לא קל בחיי האקדמיה. העומס והלחץ שנובעים מביצוע קפדני מתבקש של כתיבת עבודות אקדמיות, נוסיף לכך את שילובם בחיי משפחה ומחויבויות אחרות- יוצרות מסך עשן גדול אצל הסטודנט.
ניתן להביע אמפתיה לקשיים הללו, ואף לנסות ולהעלות שאלות מוסריות על כך, אך כאשר היושר הוא הקובע- הרי שאין כל מקום להעתקות.
העתקות, במונחים אקדמיים, נקראות פלגיאריזם= גניבה ספרותית, שהיא, לפי אתר "ויקיפדיה": "שימוש לא נכון או גנבה של מילים, מחשבות, רעיונות וביטויים של האחר והצגתם כשלך". זה דומה לגניבת זכויות יוצרים, אך כאן ההעתקה והפגיעה מתרחשות כאשר לא מדובר בגניבה של הרעיון, אלא צורה שונה ביטויו. מלבד זאת, גם אחרי מותו של המפרסם, עדיין ההעתקה של רעיונותיו תיחשב לסטודנט כגנבה ספרותית.
זה בא לידי ביטוי בהעלאת תוכן מסוים, אך ללא אזכור המקור שממנו הוא הגיע. ולכן, יש לצטט את אותו רעיון או תוכן, על מנת שהמרצה יידע מנין הסטודנט הכניס אותו לתוך עבודתו.
גנבה ספרותית באפשרותה להעלות את הסטודנט אל וועדת משמעת, מה שעלול לפגוע בו ובהמשך דרכו במוסד האקדמי.
המאמר הבא הולך לסייע לכם להתמודד כהוגן עם הנוקשות בעולם האקדמי, וזאת במטרה שלא תביאו את עצמכם להעתיק תכנים ללא שימוש ראוי באזכורם.
ולפני שנתחיל, הנה כתבתנו לכם מאמר תומך בנושא קשיים בכתיבת עבודות אקדמיות – שנמצא כאן.
אז איך תמנעו מהעתקת עבודות?
העתקת עבודות מתבצעת בעיקר בעבודות סמינריוניות. הסיבה המרכזית לכך היא העובדה כי העבודות הללו הן מאוד קריטיות ומאוד משמעותיות לציון הסופי של העבודה, אך גם כאלו שנמצאות בסקאלה מאוד גבוהה בביצוע שלהן.
קודם כל, כמה כללי בסיס בכתיבה: פונט דויד גודל 12, הקפדה על שוליים מרווחים ושורה וחצי רווח. כמובן, יש לכתוב בפסקאות ולוודא שאין שגיאות כתיב או שאין שגיאות תחביריות.
מלבד זאת, כך בנויה העבודה:
- שער, תוכן עניינים
- תקציר, מבוא
- סקירת ספרות (גוף העבודה)
- לב המחקר: שאלה, השערה, שיטה, כלים
- ממצאי המחקר
- דיון, סיכום ומסקנות
- רשימת מקורות ביבליוגרפיים ונספחים
החלק העיקרי, כמובן, בו הסטודנט מוצא את רוב הקושי הוא החלק של סקירת הספרות. כדי להימנע מעבירת העתקה, יש לקחת טקסט ממקור מסוים, אך לא להעתיקו. הכוונה לא ל"העתק הדבק" (מקור שכיח לפליליות המעשה) ולא כתיבה של מילה במילה, כמו תוכי.
מה כדאי לעשות בנידון?
כדאי לקחת את הטקסט ולסגנן אותו במילותיכם וקישור לכותב. למשל: לפי פלוני (2008), נמצא כי X אינו דומה לתופעות Y, או אופציה אחרת: האופרציה בטרנספורמציה של הגלובליזציה הניבה תמורות רבות בתחומים החברתיים, הפוליטיים והתרבותיים (פלוני, 2008).
ובכך, תוכלו לכתוב ברמתכם שלכם וגם לתת קרדיט למי שכתב זאת, כיאה למה שמקובל בעולם האקדמיה. וזאת, מכיוון שכל עבודה כזו מתבססת על המקורות. אותו הדבר קורה ברשימת המקורות הביבליוגרפיים, אותה יש לכתוב, לרוב, לפי כללי APA, וגם זו דרך להימנע מהעתקה ולתת קרדיט ליוצרי התכנים האקדמיים, שבהם נעזרתם כדי לצלוח את עבודתכם.
מה עוד כדאי לדעת?
בסופו של דבר, העבודה הזאת היא שלכם, ולכן יש לכם אפשרות לבחור את המחקר הרצוי שלכם, כל עוד יש לו גיבוי ממאמרים אקדמיים.
למידע נוסף על אודות בחירת נושא מוצלח לעבודה אקדמית – לחצו כאן.
ולכל מידע נוסף, הצוות שלנו כאן תמיד בשבילכם, ומוכן לסייע לכם בצורה המקצועית ביותר.