בחלק מהמקרים לאורכם של הלימודים בתואר הראשון הרבה סטודנטים מתקשים עד מאוד עם כתיבת עבודות אקדמיות. הקושי ברוב המקרים נובע מפחד, תחושת תסכול או מיאוס. סטודנטים לא אוהבים לכתוב עבודות אקדמיות בגלל שאין להם הרבה ניסיון בכתיבה, רובם אם לא כולם התנסו בכתיבה כאשר למדו בחטיבה העליונה כשהיו תלמידים. בהתאם לזאת, אפילו אם היה להם ניסיון מועט בכתיבה בזמן הלימודים בבית-הספר התיכון, אותה כתיבה בית-ספרית שונה לחלוטין מכתיבה באקדמיה. כתיבה בעבודות אקדמיות דורשת הרבה יכולות קוגניציה והבעה, על מנת לכתוב עבודה מדעית נדרשת הבנה ברמה גבוהה, יכולת עיבוד של מידע שברוב המקרים קשה מאוד להבנה ולבסוף יכולת הבעה בכתב ברמה גבוהה לא פחות.
כל המאפיינים האלו יחדיו יוצרים אצל הסטודנטים תחושה של חשש גדול וחוסר יכולת, הם חושבים שאין להם את הכלים על מנת להירתם למטלה אקדמית שכזו שנראית להם בלתי אפשרית ולא נחוצה. הסיבה לקושי הזה הוא בתפיסה לא נכונה הן של מהות האקדמיה בנוסף לתפיסה לא נכונה ביחס לערך של עבודות אקדמיות.
תפיסות שגיות ביחס לאקדמיה ועבודות אקדמיות
בחברה הישראלית חלק גדול מהצעירים מתחילים את לימודיהם האקדמיים לאחר שסיימו את שירותם הצבאי ולאחר שחזרו "מהטיול הגדול"( טיול לחו"ל לאחר סוף השירות הצבאי). חלק גדול מאוד מאותם צעירים מגיעים לאקדמיה בידיעה שהם הולכים לרכוש מקצוע, כלומר ללמוד את כל מה שצריך על מנת שיוכלו לעבוד בעתיד, אולם מה שהם לא יודעים, שאקדמיה היא לא רק מקום לרכישת מקצוע אלא מקום גם לרכישת השכלה. אי הידיעה מזו מסמלת הפרדוכס של ההשכלה הגבוהה, כלומר כאשר אתה בא ולומד לימודים אקדמיים אתה תשתייך למוסד להשכלה גבוהה ויחולו עלייך חובות ודרישות שהן חלק מהנורמה של המוסד ולאו דווקא קשורות למקצוע שתרכוש.
זו עובדה שהרבה סטודנטים מתקשים להפנים אותה, הם מגיעים לאקדמיה עם אמונה שיקבלו כלים על מנת לרכוש מקצוע, אולם הם מקבלים עוד כלים השכלתיים שברוב המקרים לא מובנים ואף מרתיעים אותם, כי עולם ההשכלה נחווה להם כרחוק ולא נוגע בעולם שלהם. כתיבת עבודות אקדמיות הן אולי האמצעי שמייצג באופן הברור ביותר את הפרדוכס הזה, סטודנטים לא מבינים שעבודות מחקר הן חלק בלתי נפרד ואפילו מייצג של האקדמיה, עבודת מחקר מסמלת את כל מה שאיש בעל השכלה גבוהה צריך לדעת. אדם זה צריך לדעת להתמצא בטקסטים מדעיים, לחשוב ברמה גבוהה והבנה לעומק של תיאוריות ומודלים. בהתאם לזאת, מה שרוב הסטודנטים לא מבינים הוא בתרומה הרבה של ההשכלה הגבוהה אל החיים שלהם, באמצעות ההשכלה ובפרט עבודות מחקר הם לומדים לחשוב, לומדים להתמודד עם סוגיות מורכבות ובעיקר לומדים להביע את עצמם, כל אלו תורמים לחיים שלהם יותר מכל כלי פרקטי אחר.