סטודנטים רבים אוהבים לבחור נושא למחקר אשר אותו הם נדרשים להגיש תהיה בתחום הקרוב לליבם, כזה אשר הם חשים אליו שייכות, לעיתים מתוך רצון ליצור השפעה מעשית ו/או בחינת נושאים אשר אינם מסתכמים בנתונים יבשים, בדומה לכך, נמצא אחד התחומים הקשורים לאנושיות, כלומר, עבודה אקדמית בנושא אינטליגנציה רגשית.
שכן, הגשת סמינריון הינה אחת המטלות החשובות ביותר בדרך לקבלת התואר, היות ואשר מלבד העובדה שמדובר בחובה של הגשת עבודה אקדמית, הרי שמדובר במטלה אשר היא חובה ולא ניתן להמירה, וכן שמדובר בראה אשר מעידה על הסטודנט ורמתו המקצועית והפנמת החומר הנלמד, ומכאן חשיבות הנושא הנבחר והדרך המקצועית לביצוע עבודה סמינריונית.
אם כן, במה עוסקת עבודת סמינריון בנושא אינטליגנציה רגשית?
התשובה על שאלה זו הינה שבאם סטודנט מעוניין להכין עבודה סמינריונית בנושא אינטליגנציה רגשית, הרי שמדובר בנושא רחב מאוד, אשר קשור באופן ישיר ועקיף להמון תחומים מעולם האקדמיה, על כן, ממילא ניתן יהיה לערוך מחקר בנושא זה במספר ארים שונים.
כלומר, כתיבת מחקר לסמינריון בנושא אינטליגנציה רגשית, אינו עניין מזערי ו/או כזה הממוקד לתחום עניין אחד ו/או עיוני רק בתחום מדעי הרוח, לימודי פילוסופיה, הגות, פסיכולוגיה רגשית ומעין אלו, אלא, הקשר האקדמי בין אינטליגנציה רגשית הוא באופן ישיר לנפש האדם, אשר על כן, ההשפעה והיכולת לחקור בנושאים אלו, הינה רחבה מאוד, וביכולתה אף להשפיע על תחומים רבים בחברה.
במה לדוגמא עוסק מחקר אקדמי בנושא זה?
כהמשך לאמור לעיל, מדובר בנושא רחב, היינו, עבודת אקדמיות בנושא אינטליגנציה רגשית יכולות לעסוק בתחומים רבים מעולם האקדמיה, כגון, בלימודים לתואר אקדמי של משאבי אנוש, על ידי חקירת ההשפעות השונות מתחום זיהוי ולמידת מהוויי הנפש ו/או השפעות הרגש בקרב העובדים, המעסיקים, וכן על זו הדרך.
מחקר לצורך כתיבת סמינריון לדוגמא יכול לעסוק בהשפעה הרגשית על תופעות בעבודה, כלומר, לזהות באמצעות הרגש את הדרך בה ניתן לחזק את המחויבות של העובדים למקום העבודה ו/או יצירת רצון מצדם להעלאת התפוקה בעבודה, ההשפעה ו/או הכלים להתמודד במקרה של הרעה בתנאים, פיטורים, מעבר מקום, שינוי משרה ועוד.
זאת ועוד, מחקר בתחום האינטליגנציה הרגשית יכול אף לעסוק בחינוך, כגון באמצעות חקירת ההשפעה החינוכית של שימוש נכון בעולם הרגשי, שמירה על רגשותיו של התלמיד, השפעת העלאת הביטחון העצמי של התלמיד, זיהוי התנהגותו בכיתה והשתתפות בשיעורים ועוד, בכך, ניתן לסייע ולתרום רבות בחינוך רגשי על ידי שימוש נכון ושמירה על רגשות התלמיד.
תחום נוסף, אשר יכול להיות מושפע הוא אף תחום העבודה סוציאלית, אשר באמצעות הטיפול והאינטליגנציה הרגשית ניתן לערוך ולעסוק ממש עם דיון עמוק אשר יכול למלא סמינריון בן עשרות עמודים, כגון על ידי בחינת ההשפעה בטיפול התנהגותי של בעלי צרכים מיוחדים, נוער בסיכון, אנשים אשר חוו אלימות, פליטים, כן עוד דוגמאות רבות אשר ניתן להיתרם בהם על ידי מחקר של אקדמי אשר יעסוק בנושא האינטליגנציה הרגשית.
מה מייחד הגשת מחקר בנושא זה?
כאמור בראשית המאמר, הנושאים ותחומי האקדמיה אשר קשורים ו/או יכולים להיחקר ולהוות סמינריון בנושא זה הם רבים ומגוונים, שכן, מדובר במחקר העוסק בנפש האדם ובפנימיות התחושות אשר נמצאות אצלו בנפש פנימה, כך שהדבר יכול להשפיע ו/או להיות מושפע בכל נושא לרבות אף בנושאי כלכלה, משפטים, מדעי המדינה, ואפילו פיתח תוכנות מחשב.
אשר על כן, הדרך להכין שאלת מחקר אשר קשורה באופן ישיר ועקיף בתחומי עניין רבים, היא על ידי הקפדה על היצמדות לנושא המחקר, על ידי חלוקת המשקל היחסי בין נושאי המחקר לאור הקשר הישיר לתחום הלימודים.
נוכח האמור, כיצד ניתן להכין סמינריון באופן מקצועי וממוקד בלי להתפזר בין הנושאים?
התשובה לכך הינה, כשם שלעיתים לא נעסוק בסוג הארטיק שהילד אכל בזמן שמעד, אלא בכך שיתכן ומעד כי אכל ארטיק ולא היה מרוכז, זאת, על אף, שבמחקר אחר ניתן לבדוק על טעמים מסוימים שהילד אוהב ו/או פרסומות מסוימות אשר התוכן מעורר אצלו רגשות הקושרות ומחברות בינו לבין אותו הארטיק וכדו', אשר כתוצאה מאותו המחקר נלמד האם והיאך הן גורמות ו/או ליתר דיוק מקשות על הילד לעמוד בפיתוי ולוותר על אכילת הארטיק כאשר בגינו הוא מעד.
כן הוא הדבר, כאשר עוסקים בנושא אשר קשור למגוון של תארים, יש לשים לב ודגש על מיקוד המחקר, תוך חלוקה יחסית של המשקל על הפרטים ושאלות המחקר, נוכח סוג התואר בו עוסקים אשר בו אמור להיות מוגש המחקר.