נהוג לומר בדרך משל שלכל מועדון יש קוד לבוש, קוד התנהגות, קוד אתי וכן על זו הדרך, ולכן, אם נקבע שלא ניתן להיכנס עם חולצה משובצת בזהב אף אם היא עוצבה בידי אמן בעל שם עולמי, הושקע בה הון רב, כל יהלום בעל חותמת מקורית ומרשימה, אך כל זאת לא יעזור, כי בתקנון נקבעו כללי כניסה מאוד ברורים וללא עמידה בהם לא ניתן להיכנס, כך הדבר בפורמט עבודה אקדמית.
מהו פורמט עבודה אקדמית וכיצד לעשות זאת נכון?
לכך נדרש ידע, אשר אינו מסתכם רק ברכישת החומר הנדרש, השקעה של שעות על גבי שעות בלימודים ואיסוף החומר, אלא ידע שנרכש בפני עצמו דרכו ניתן להציג ולערוך ולהגיש נכון עבודה אקדמית, סמינריון, בהתאם לכללי האקדמיה.
ראשית כל, עבודה אקדמית מתחילה ממבנה השער, הדרך בה נעשית העריכה לשער אינה עניין לגרפיקאי, אלא חייבת להכיל בהתאם לנדרש פורמט עבודה אקדמית, ורק אז, ניתן יהיה לעבור את סף הכניסה, וחשיבותו של מבנה השער והקפדה על המבנה הנכון אינו רק לעבודה סמינריונית אלא אפילו לכל עבודה במסגרת הלימודים.
השלב הבא, מורכב מסדר נכון של מבנה הפורמט, אשר אינו מסתפק רק בחומר הלימוד, אלא במבנה נכון של הפורמט בהתאם לכללים, לכן, יש את הדרך בה יש לכתוב נכון את תוכן העניינים, פרק המבוא ומה עליו להכיל, כך אף בסדר הפרקים ושלבי המחקר, מתי נדרש הצגת ניתוח החומר ומתי נדרש הצגת החומר הספרותי, כאשר אף בכך אין די, כי נדרש אף הקפדה על דרך הבאת ציטוטים ממקורות, הדרך לרישום המקורות, כל אחד מכללי הכתיבה הוא הכרחי עלול לפגוע בציון, כאשר הצטברות של טעויות יכולה לגרום להורדה משמעותית בציון ולעיתים פסילתה לחלוטין.
החשיבות בהקפדה על פורמט הנכון
לכן, בניגוד למה שסטודנטים רבים חושבים שעיקר ההתייחסות של הבודק ו/או המרצה תהיה לחומר הכתוב, ו/או לעיתים התלהבות מציטוט של מקור אך פחות מציטוט בהתאם לנדרש לפי הפורמט הנכון של כתיבת העבודה ו/או לעיתים אי הקפדה על ניתוח נכון בפרט כאשר מדובר לא רק בעבודה אקדמית אלא בעבודה סמינריונית ו/או השקעה יתרה בגרפיקה יפה ככל שתהיה אך לא תואמת למבנה הנדרש, אזי מתגלה כי ההשקעה לא היה טובה ומקצועית, בוודאי שלא במקומות הנכונים.
התוצאה של אי הקפדה על פורמט עבודה אקדמית, גורם לסטודנטים לכך שהם מוצאים את עצמם במפח נפש, הן לאור ההפחתה בציון והן מחמת האכזבה העצמית ובוודאי על השעות הרבות שהקריבו לצורך כך, שאת המחיר עליהם שילמו באיבוד שעות עבודה והשקעה בזוגיות ובמשפחה הקרובה.