במהלך הלימודים האקדמיים לומדים הסטודנטים כישורים שונים. למשל, הם לומדים לקרוא ולבקר טקסט, הם גם לומדים תיאוריות ומודלים שונים, לומדים נוסחאות סטטיסטיות בנוסף לשיטות מחקר. אולם הכלי המשמעותי ביותר אותו לומדים הסטודנטים הוא כתיבה מדעית, אמצעי זה מהווה כדרך הטובה ביותר ללמד סטודנטים לכתוב עבודות סמינריוניות.
אז איך באמת כותבים עבודה סמינריונית?
עבודת סמינריון היא עבודה אקדמית שנכתבת במסגרת סמינר מחקרי והיא עבודה המשקפת מחקר שהסטודנט ביצע במסגרת הקורס. על מנת לכתוב עבודה אקדמית כעבודת סמינריון נדרשות מיומנות ואימון. מיומנות אלו נלמדות בשנה א' בכל תואר אקדמי בקורס הנקרא " כתיבה מדעית". בקורס זה לומדים שיטות כתיבה שונות על מנת שבסופו יהיו לסטודנט את כל הכלים על מנת לבצע בצורה הטובה ביותר כתיבת עבודת סמינריון בסוף שנה ג' כחלק מחובותיו האקדמיות. במסגרת הקורס לומדים קווי בסיס וחומרי רקע הנחוצים לכתיבה טובה. בהתאם לזאת, בדומה לכל עבודה אקדמית גם לעבודת סמינריון אותו מבנה רעיוני, אולם ההבדל העיקרי הוא באיכות הכתיבה ובסדר גודל הכתיבה. עבודת סמינריון היא עבודה רחבה הנכתבת בסגנון כתיבה מדעי וברמה גבוהה.
סגנון כתיבה לעבודה סמינריונית
נשאלת השאלה, מהו אותו סגנון כתיבה מדעי? התשובה לכך פשוטה, סגנון כתיבה מדעי הוא סגנון כתיבה שנכתב לפי דרישות ההשכלה הגבוהה והמדע. זהו סגנון תמציתי וממוקד המסתמך על מחקרים מדעיים שנעשו בעבר, או במילים אחרות " ספרות מחקרית". בהתאם לזאת, אחד מהמאפיינים הבולטים ביותר לכתיבה מדעית הוא כתיבה לפי " חוקי כתיבה מדעית", חוקי כתיבה מדעית הם חוקים שכל אדם שכותב כתיבה אקדמית צריך להיענות להם והם כתיבה של המקור המדעי בסוף כל פסקה שנכתבה בסוגריים ולאחריהם נקודה, מעשה זה נקרא "אזכור".
ציטוט משפטים ומקורות בעבודות
בהתאם לאזכור, ישנה האפשרות לצטט משפטים מהמקור המדעי על מנת להדגיש את הטענה של הכותב, מעשה זה נקרא "ציטוט", בדומה לאזכור בכל סוף ציטוט יש לכתוב את המקור המדעי שהסתמכו עליו בנוסף לעמוד שממנו נלקח ולסגור את הציטוט בסוגריים. המאפיין השלישי והאחרון לכתיבה מדעית הוא רשימת מקורות או בשמה האחר " רשימה ביבליוגרפית". רשימה ביבליוגרפית היא ציון כל המקורות המדעיים שהסתמכו עליהם בכתיבת העבודה, לכל מקור סגנון כתיבה משל עצמו.
השלבים לפיהם כותבים את העבודה
לאחר שעקרונות הכתיבה המדעית הוסברו, יש להתייחס לשלבים שבאמצעותם כותבים עבודה סמינריונית. השלב הראשון מתייחס לאיכות המקורות שעליהם נכתבה העבודה, עבודת סמינר טובה היא עבודה המסתמכת על מקורות מדעיים, מגוונים ועשירים. מקורות טובים הם מקורות שמציגים את נושא העבודה מכמה שיותר זוויות. השלב השני מתייחס לאופן העיבוד המידע של הכותב את המקורות, עבודה טובה היא עבודה שנכתבת על ידי כותב שמבין היטב את החומרים שעליהם הסתמך ובאמצעותם טוען טיעונים או מבקר את הספרות הקיימת ( תכליתה של כל עבודה אקדמית). השלב השלישי הוא שלב בניית ראשי הפרקים, ראשי פרקים הם איגודם של כל התכנים וכל הטיעונים תחת סדר כרונולוגי והגיוני, כלומר מהכללי אל הספציפי כשהספציפי בנוי מנושא, שאלת והשערת המחקר.