אין זה סוד כלל – סטודנטים רבים לא יודעים איך לסכם מאמר אקדמי. אולי ניתן להבין אותם- המבנה המאיים של כל מאמר, שמכיל מלל רב, שמתפרס על שלביו השונים, כמו הפתיחה, מבנה המחקר, תיאוריות, ממצאים מן ההווה ומן העבר, ציטוטים אקדמיים רבים וכמובן- סיכום, למעשה מותיר את הסטודנטים חסרי אונים, והם תמיד אומרים לנו זאת: "אנחנו לא יודעים מאיפה להתחיל".
ולכן, אנחנו פה, בצוות האתר, כדי לעשות לכם סדר ולהראות לכם שאין מדובר בעסק כה מסובך, כפי שזה נדמה לכם וכפי שזה נדמה לסטודנטים רבים אחרים. במאמר הבא, אתם תדעו את כל מה שרלוונטי לדעת אודות הנושא.
מדוע סטודנטים לא יודעים איך לסכם מאמר אקדמי?
זוהי שאלה מצוינת, אך לפני שנענה עליה, נתחיל קודם כל מהבסיס שקשור לכתיבה של עבודה אקדמית.
נתחיל מכמה כללים חשובים:
- פונט david בשפה העברית, ובגודל 12. יש לדאוג לרווח וחצי (1.5) של שורות.
- פונט Times New Roman בשפה האנגלית, ובאותם העקרונות של הסעיף הקודם.
- כתיבה בפסקאות, למען הסדר הטוב של כתיבתכם ושל נושא עבודתכם.
- כתיבה רהוטה, נקייה, מאירת עיניים, מסודרת ובעיקר- מדעית. יש להימנע מכתיבה פשרנית- הכוונה לכתיבה שנהוגה בשיחות חולין של היומיום- זה עלול לפגוע בציון שלכם!
כללים אלו חלים על כל עבודה שתכתבו, ואסור להתפשר על הביצוע של העבודה ברוח כללים אלו.
וכעת, התשובה לשאלה. הסיבה לכך, שסטודנטים רבים נתקלים במבוי סתום, הינה בשל אי ידיעתם בנוגע ליצירת הסדר. והכוונה לסדר קריאת המאמר, ואיסוף הפרטים החשובים והרלוונטיים שמתוכו.
ולכן, הנה כמה טיפים חשובים שיעזרו לכם לדעת איך לסכם מאמר אקדמי:
- קודם כל, יש לכתוב את הסיכום במילים שלכם. אין להעתיק מילה במילה מתוך המאמר, מכיוון שזה פוגע באותנטיות של הסיכום שלכם, ולכן הימנעו מכל סוג של "העתק הדבק" לטקסט.
- ואם השתמשתם בטקסט מסוים, אז עליכם לצטט אותו, ולאחר מכן לכתוב בסוגריים את מספר העמוד, בו הופיע הטקסט הרלוונטי.
- התמקדו במבוא של המאמר, מכיוון שהינו מכיל הרעיון המרכזי שלו. מתוך הכתוב במבוא, הביאו כמה שיותר מילים שלכם לתיאור כתוב זה.
- יש להתמקד גם בסיכום, אך גם בממצאים. אלו החלקים העיקריים במאמר, ואסור לפסוח עליהם.
- עליכם לתאר את הרעיון המרכזי של המאמר, לכתוב את טענות ו/או תיאוריות מחבר המאמר, עליכם לתאר את הממצאים, ולבסוף- להגיע למסקנות שלכם על סמך הכתוב. ככל שתקפידו יותר ויותר על כך, כך המטלה שלכם תקבל יותר אותנטיות ויותר ביטוי אישי שלכם, כאשר זה כתוב במילים שלכם.
- יש להימנע מכתיבת פרטים מיותרים, שמחבלים באופן הבנת המאמר, ואינם מועילים כלל. התמקדו בעיקר, ולא בטפל.
מדוע זה חשוב?
מדוע זה חשוב? מכיוון שעליכם לדעת, דרך כך, כיצד בנויה עבודת סמינריון. מבנה העבודה, לרוב, יהיה דומה למבנה המאמר בשל המבנה הרצוף, לפי סדר הכתיבה, שבו מתוארים התהליכים שקשורים לנושא או לתופעה, שאותה הוא מתאר.
מבנה זה, שחשוב לזכור ואף לשנן, נראה תמיד כך:
- מבוא
- סקירת ספרות, שבה מצויות השערות ותיאוריות ממחקרים דומים
- מערך המחקר, שבו מצויה שאלת המחקר, שהיא לב העבודה
- ממצאי המחקר
- דיון ומסקנות
- סיכום
- רשימה ביבליוגרפית
מאמרים באנגלית
לרוב, המאמרים יהיו כתובים בשפה האנגלית. ומכיוון שסטודנטים מתקשים בעיקר בשדה זה, כתבנו במיוחד מאמר אודות תרגום אקדמי – שנמצא כאן.
קריאה מהנה.