שאלת מחקר לעבודה סמינריונית היא אחד מן צומות הדרכים המוכרות של כל סטודנט בבואו לבצע את העבודה העיקרית של השנה/ של הסמסטר. הרי הוא כבר אסף כל כך הרבה חומר אקדמי לעבודה שלו, מדוע הוא כה צריך את החלק הזה?
ובכן, החלק הזה הוא סופר חשוב ביצירת העבודה, ובלעדיו הסטודנט לא מצליח לקבל כיוון לעבודת המחקר שלו. למעשה, זה נחשב בהחלט לעמוד התווך העיקרי של העבודה שלכם, מה שבסופו של דבר משפיע על התצורה שלה כולה.
במאמר זה, נסקור לעומק את הנושא ונדע מדוע הוא כה חשוב.
מה צריך לדעת לפני שכותבים שאלת מחקר לעבודה סמינריונית?
קודם כל, צריך להבין מהי כתיבת עבודה סמינריונית. קודם כול, כמה פרטים טכניים שקשורים לעבודה אקדמית. תוודאו שאתם כותבים בפונט דויד גודל 12, ושנו את הגודל בהתאם לכותרות שאתם מכניסים לעבודה. הקפידו על פסקאות, ועל שורה וחצי רווח.
נוסף על כך, השתמשו בשפה תקנית ומוגבהת, ושתהיה גם שפה אקדמית מדעית. הימנעו משגיאות כתיב ומשגיאות תחביריות, כי זה עלול לפגוע לכם בציון. בכל אופן, לא זו הטעות שנרצה לדבר עליה.
בנוגע לעבודה עצמה, כך נראה המבנה שלה:
- שער
- תוכן עניינים
- תקציר
- מבוא
- סקירת ספרות
- מערך מחקר
- ממצאים ותוצאות
- דיון
- סיכום
- מסקנות
- רשימת מקורות אקדמיים
- נספחים (לעת מצוא)
זוהי עבודה משמעותית, שיכולה להכיל עשרים עמודים ומעלה. נוסף על כך, ביכולתה להשפיע על הציון הסופי שלכם באופן משמעותי, מכיוון שיש לה משקל כבד מאוד בשקלול שלו.
את העבודה הזו מגישים בסוף השנה או בסוף הסמסטר, והיא מסכמת את כל מה שלמדתם. היכולות האינטלקטואליות שהרווחתם מצויות בה.
כעת, נגיע אל הטעות הנפוצה, שתמיד גורמת לאיבוד ציון בעבודת הסמינריון. אם תהיתם, אין מדובר בסקירת הספרות שלא נכתבה בהלכה או ברשימה הביבליוגרפית שלא נכתבה לפי כללי ציטוט אקדמיים.
כיצד כותבים שאלת מחקר לעבודה סמינריונית?
שאלת מחקר לעבודה סמינריונית היא החלק שמחדד את המחקר גם לזה שכותב אותה וגם לזה שקורא אותה. על המחקר לענות עליה, בהסתמך על שיטת מחקר, אותה בוחר הסטודנט. השיטה, כמותנית או איכותנית, יוצרת נתונים וממצאים, ובכך השאלה נענית. הכיצד?
מחקר איכותני
אם המחקר הינו איכותני, שיטת מחקר איכותנית באה לידי ביטוי ראיונות עומק רבים וחקירת נרטיב, הסטודנט שכתב את העבודה יכולה להגיע לפתרון השאלה. לפני כן, הוא מעלה השערת מחקר או מספר השערות מחקר. הממצאים של המחקר, שמופיעים לקראת סוף העבודה, דואגים לאשש או להפריך את הטענה שעלתה או מספר שטענות שעלו במחקר. חשוב לחקור את המניעים או את המאפיינים של תופעה או התנהגות מסוימת. מחקר זה הינו אובייקטיבי לחלוטין.
מחקר כמותי
אם המחקר הינו כמותני, בשיטת מחקר כמותית יש צורך (קריטי מאוד!) באיסוף נתונים כדי שנוכל לערוך ניתוח סטטיסטי מעמיק ומדויק של כמה שיותר נבדקים וכמה שיותר משתנים. המשתנים יהיו קשורים לאלמנטים שונים, שאותם הסטודנט חוקר בעבודת החקר שלו, ועל פי ייקבעו הממצאים ואז בכך- יאששו או יפריכו את השערת המחקר או מספר השערות שעלו. לעומת האיכותני, הרי שמחקר זה הינו סובייקטיבי, ומתבסס על שאלה שבה ניתן למדוד, להעריך ולכמת מבחינה מספרית את המשתנים שלה.
דוגמא לאיכותני: כיצד בא לידי ביטוי הזהות הישראלית בקרב יוצאי צבא דרוזים?
דוגמא לכמותני: השפעת לימודים אקדמיים על יוצאי צבא.
מידע נוסף על שאלת מחקר לעבודה סמינריונית
אם אתם זקוקים למידע נוסף ורלוונטי בנושא שאלת מחקר לעבודה סמינריונית, אתם מוזמנים תמיד ליצור קשר ונסייע לכם.