רעיונות קטנים להצלחה גדולה
נושא עבודה אקדמית הוא אחד הדברים החשובים ביותר על מנת לכתוב עבודה מוצלחת. איך נדע איזה נושא לבחור לכתיבת עבודה מעולה? איך נדע לצמצם אותו כדי שיספיק לכתיבת עבודה באורך 8-10 עמודים ולא נתפרס על נושא בהיקף ענק, שיגרום לנו להתפזר ולא להצליח לדחוס את כל המידע שיש לנו ואת מה שיש לנו לומר? איך נדע שהנושא שבחרנו לא זניח יחסית מבחינה מחקרית, משמע- אין עליו מספיק חומר? איך נדע מה רלוונטי לקורס אותו לקחנו ואיך נחבר את כל המחשבות האלו לעבודה אחת מוצלחת? איך נדע איזה נושא מתאים בכתיבת עבודות אקדמיות? להלן מספר רעיונות קטנים שיצליחו להפוך את העבודה שלכם למעולה ואת הציון שלכם לפגז.
להלן מספר רעיונות קטנים שיכולים לעזור לבחירת נושא מרכזי בכתיבת עבודות אקדמיות לסטודנטים:
1. קריאה נכונה של הוראות הכתיבה לעבודה
זה לא משנה אם אתם כותבים עבודה סמינריונית במנהל עסקים או בכל תחום אחר, הדבר ראשון שעליו אנחנו ממליצים הוא לקרוא היטב את הוראות המרצה בנוגע למטלה אותה תידרשו להכין- ולהבין מה היקף המטלה אותה תידרשו להכין. לרוב עבודה סטנדרטית נעה בין שמונה לעשרה עמודים למטלת סוף סמסטר בתואר ראשון, ויכולה להגיע לכמות גדולה יותר כאשר מדברים על כתיבת עבודות לתואר שני. קריאה עמוקה ומלאה יכולה לסייע לכם להתמקד בבחירה חכמה של נושא עבודה אקדמית, ולהבין מה היקף החומר אותו אתם צריכים לחפש. בחירת נושא ממוקד, עליו יש מספיק חומר, תסייע לכם לא להתברבר בתהליך הכתיבה, ולהפיק את המיטב מהנושא אותו בחרתם, בלי להעביר שעות בחיפוש חומרים (במידה והנושא לא נחקר מספיק), או בלי למיין יותר מדי חומר רלוונטי (אם הנושא גדול מדי).
2. קריאת סיכום של הקורס
ההמלצה השנייה היא להשיג סיכום של הקורס, רצוי מהשנה הנוכחית. אם יש לכם- מעולה. אם אין לכם- כדאי לשאול חברים שלומדים איתכם או לחפש במקומות אליהם מעלים סטודנטים משנים קודמות סיכומים קודמים (ולוודא שהם רלוונטיים). כשמדברים על כתיבת עבודות אקדמיות לסטודנטים, קריאה מהירה של סיכום הקורס, תאפשר לכם להבין ולרענן את מה שנלמד לאורך הסמסטר, ולנסות לבחור נושא רלוונטי. נושא טוב ייגע בחומרים עליהם למדתם במהלך הסמסטר, תהיה לכם דעה עליו, ותוכלו למצוא עליו מספיק חומרים בספריה או במקורות מידע מקוונים אחרים. בחירת נושא ממוקד שמקושר לנלמד בסמסטר יראה כי כתבתם עבודה רלוונטית לנלמד, ויסייע לכם לשם קבלת ציון טוב בעבודות אקדמיות לאורך התואר.
3. חיפוש מקורות מידע רלוונטיים
אתם טיפוסים שנוח להם ללמוד בספריה? מעולה. זה הזמן לגשת אל החיפוש האינטרנטי של הספרייה האקדמית הקרובה אליכם, ולהתחיל בחיפוש מידע רלוונטי לעבודה שלכם. חיזרו שוב אל הוראות העבודה, ובדקו כמה מקורות מידע אתם צריכים לעבודה אותה תכתבו. במידה ומותר להשתמש בחומרים מתוך סילבוס הקורס, קראו בו וחפשו האם יש מאמר שרלוונטי לעבודה שלכם. לפני כתיבת העבודה, מומלץ לחפש מקורות מידע אשר יסייעו לכם בכתיבה (מאמרים, פרקים מתוך ספרים ועוד). חפשו בשורת החיפוש במאגרי המידע של הספרייה את הנושא בו תעסקו. במידה ואתם כותבים מהבית- ניתן לחפש את הנושא עליו תעבדו באתרי אינטרנט אקדמיים (לדוגמא- JSTOR, גוגל SCHOLAR, אתרי ספריות של אוניברסיטאות הפתוחים לקהל הרחב ועוד). אם אינכם מוצאים מספיק מאמרים על הנושא אותו בחרתם- סימן שהוא לא נחקר מספיק, ויהיה קשה להגיע לכתיבת עבודה טובה עליו. אם אתם מוצאים יותר מדי חומר, תצטרכו למקד את שאלת המחקר שלכם.
4. כיצד תדעו לברור במהירות האם מקור המידע רלוונטי לכם?
קריאה מהירה של מאמרים או פרקים מספרים תסייע לכם למיין במהירות מה רלוונטי לכם ומה לא. לרוב במאמר טוב, אחרי קריאה של העמוד הראשון והעמוד האחרון תוכלו להבין מהי שאלת המחקר עליה עונה החוקר (לפי קריאה בעמוד הראשון), ומהי תשובתו ודעתו בנושא (בעמוד האחרון). מאמר טוב מאוד יהיה מסודר כך שבקריאה של השורה הראשונה בכל פסקה תוכלו להבין על מה מדברים בכל פסקה. לא כל מאמר בנוי בצורה כזאת, אבל קריאה מהירה (עמוד ראשון ואחרון, שורה ראשונה בכל פסקה) תאפשר לכם להבין האם מה שאתם קוראים רלוונטי לכם. במידה וכן- שמרו את הפרטים הביבליוגרפיים של המאמר/הפרק אותו קראתם, והתחילו בהכנת הרכבת הרשימה הביבליוגרפית אותה לרוב תידרשו להציג בעמודים האחרונים של העבודה.