למרות שזו מבין המטלות האקדמיות המפחידות ביותר לעבודה סמינריונית יתרונות רבים. כחלק מהאקדמיה כל סטודנט מחויב לערוך מחקר מדעי ובעקבותיו לכתוב עבודה אקדמית הנקראת בשם עבודת סמינר או בכינוי השכיח עבודת סמינריון.
יש הרבה דרכים לכתוב עבודות סמינריוניות וכל דרך מתאימה לאינדיבידואליות של הכותב. בהתאם לזאת אין הנחיה ברורה לכתוב עבודת סמינריון אלא יש כמה קווים מנחים שיש לקיים על מנת לקבל ציון הוגן לעבודה.
אולם לפני שיוצגו הקווים המנחים לכתיבת עבודת סמינר, יש להתייחס ליתרונות הרבים של עבודה זו ומדוע כל סטודנט צריך להתנסות לפחות פעם במהלך לימודיו האקדמיים בכתיבת עבודה סמינריונית.
מבעד לעובדה שכתיבה של עבודה סמינר היא פעולת חקר מאוד מעניינת, היא גם תורמת רבות לידע האישי ומרחיבה את הניסיון המחקרי של הסטודנט. ניהול פרויקט תובעני כמו כתיבת עבודת סמינר מסגלת לכותב יכולות רבות שיועילו לחייו האישיים והמקצועיים יחדיו.
זאת ועוד, כאשר הסטודנט בוחר להירשם לסמינר מחקרי או כאשר בוחר נושא לעבודת סמינריון עליו לבחור נושא שיש לו תשוקה אליו. כאשר נבחר נושא שיש לו חשיבות ועניין רב כלפי החוקר, מתקיימת לה מוטיבציה גבוהה לערוך את המחקר ומעבר לכך ללמוד. הערך המוסף הגדול ביותר של מחקר מדעי הוא הידע החדש שנוצר בעקבות המחקר.
למחקר מדעי ועבודת סמינר בפרט יתרונות רבים, אולם ישנה חשיבות גדולה לא פחות לכתוב את העבודה כשורה. אם העבודה תכתב כפי שצריך כל היתרונות שהוצגו מקודם יתקיימו, אולם נשאלת השאלה כיצד כותבים נכון את עבודת הסמינר?
איך באמת מצליחים?
על מנת שעבודת סמינר תחשב לעבודה טובה עליה לענות על מספר מאפיינים: נושא מקורי, מבניות אקדמיות, כתיבה פשוטה וברורה, קוהרנטיות וכתיבה מדעית. המאפיין הראשון הוא נושא מקורי. כל טקסט שנכתב, בין אם הוא נכתב למטרות אקדמיות או אחרת צריך להיות מקורי ומעניין. כאשר נושא הכתיבה מעניין את הקורא, מטלת הקריאה הופכת למהנה וחיובית.
שוב נדגיש שהנושא צריך להיות מקורי, במיוחד אם מדובר בעבודה במשפטים. במאמר "כתיבת עבודות סמינריוניות במשפטים" תמצאו מידע נוסף.
המאפיין השני הוא מבניות אקדמית. מבניות אקדמית הכוונה לכך שהעבודה תבנה על סמך ראשי פרקים המותאמים לנהלים באקדמיה. על מנת שעבודת חקר תחשב לעבודה אקדמית עליה לעמוד במספר קריטריונים שאחד מהם הוא ראשי פרקים קבועים מראש, ובכל פרק פירוט תוכן בהתאם לנהלים.
המאפיינים השלישי, הרביעי והחמישי דנים באספקטים שונים של כתיבה. בראש ובראשונה ללא קשר לטיבה של הכתיבה בעבודת הסמינר, חשוב שהתוכן בעבודה ייכתב בהתאם לחוקי כתיבה מדעית. בהתאם לזאת, חשוב גם שהחוקים ייושמו נכון.
עבודה מדעית היא עבודה אקדמית גדולה, כלומר היא עבודה שדורשת קריאה מרובה מצד הבוחן, חשוב מאוד שהקריאה תהיה קלילה, ועל מנת שהקריאה תהיה קלילה היא צריכה לקיים שני מאפיינים: בהירות וקוהרנטיות. בהירות הכוונה שהכתיבה תהיה פשוטה וברורה, זורמת ולא מקשה ומסורבלת, וקוהרנטיות הכוונה לעקביות. חשוב שכל המונחים ייכתבו ברצף ללא שינויים לכל אורכה של העבודה.
לסיכום, אם חמשת המאפיינים יתקיימו כשורה בעבודה, העבודה תעמוד בתקנים האקדמיים ותחשב למוצלחת וראויה להגשה.