כתיבת סקירת ספרות טובה ב-4 שלבים בלבד!
לכל פרק בעבודה אקדמית יש חשיבות, כמו כן כל פרק תורם להבנה הכוללת של נושא העבודה. אולם החלק המשמעותי ביותר, לפחות מבחינה תיאורטית והבנה של רקע העבודה הוא החלק שנקרא סקירת ספרות. על מנת להבין את חשיבותה של סקירת הספרות, יש להבין קודם לכן מהי סקירה ספרותית.
מהי סקירת ספרות?
כשמה, סקירת ספרות היא סקירה, מהלשון סקר, כלומר לדון בנושא מסוים (לסקור אותו). סקירה ספרותית היא דיון בחומר תיאורטי מדעי אקדמי שנכתב בנושא מסוים. סטודנט אשר כותב סקירה כחלק מעבודה אקדמית בעצם מציג נושא מסוים עליו הוא כותב את העבודה, והסקירה היא בעצם הצגה של כל החומרים המדעיים האקדמיים שנכתבו בנושא.
חשיבותה של סקירה ספרותית
לסקירה ספרותית יש חשיבות רבה, זאת מפני שללא הסתמכות על ספרות המחקר לא ניתן לקיים מחקר, חד וחלק. כשחושבים על זאת, עובדה זו הגיונית, הרי כשרוצים ליצור רעיון חדש צריך להתבסס על רעיונות קודמים על מנת לספק פרספקטיבה חדשה על הפרספקטיבה הקיימת. במילים אחרות, לא ניתן לבצע כתיבת עבודות אקדמיות מבלי להתבסס על חומרים קודמים.
למרות שסקירה ספרותית היא חלק משמעותי בכתיבת העבודה האקדמית סטודנטים רבים נרתעים ממנה. הסיבה לכך היא בעובדה שסקירת ספרות ובפרט כתיבה אקדמית יכולות להלחיץ, במיוחד אם אין ניסיון בכתיבה והיכרות עם כתיבה אקדמית.
כמו כן סטודנטים לא מרגישים שהם מוכנים מספיק על מנת לכתוב עבודה בסדר גודל של עבודה אקדמית למרות שהתנסו במסגרת קורס כתיבה מדעית, הם עדין מרגישים שלא שולטים היטב בפרקטיקה של הכתיבה. לבסוף, לכתיבה מדעית נוצר הרושם של יומרנות מסוימת, של שפה גבוהה שאיננה פרקטית במיוחד לחיי היום-יום, כל אלו יחדיו מובילים לחוסר מוטיבציה לכתוב עבודות.
מה הדרך הטובה ביותר לכתוב סקירת ספרות?
הדרך הטובה ביותר לכתוב סקירת ספרות היא לעבוד בשיטתיות ולפי לוחות זמנים, כלומר לעבוד בשלבים.
השלב הראשון:
השלב הראשון הוא לוודא שאכן מבינים את נושא העבודה ומה תכלית העבודה, הרבה פעמים סטודנטים בוחרים נושאים בהתאם לתשוקה או תחביב, אולם יש הבדל בין חיי היומיום והאקדמיה והתכנים שנכתבים על נושא מסוים באקדמיה לא בהכרח מתיישבים עם הידע האישי של הסטודנט בנושא.
דרך טובה לוודא שאכן מבינים את הנושא היא לקרוא על הנושא בספרות המדעית ולראות אכן אם הנושא מתאים, עדיף להחליף נושא מאשר לכתוב עבודה על נושא שלא מכירים.
השלב השני:
השלב השני הוא לקבוע פגישת ייעוץ עם מרצה הקורס לשתף אותו בנושא העבודה, ראשי פרקים, נושאים לכתיבה, על אילו מאמרים וספרים תהיה הסתמכות וכל נושא חשוב שהמרצה צריך לדעת. פגישה זו חשובה מפני שהמרצה יידע איך לכוון את הסטודנט, לבקר אותו ולתת לו את כל הכלים שיקלו על הכתיבה.
השלב השלישי:
השלב השלישי הוא למפות את ראשי הפרקים בתוך סקירת הספרות, דרך טובה היא ליצור תרשים או טבלה ולכתוב את נושא ראש הפרק, החומר שקיים ובקצרה תוכן של כל מקור. טבלה זו תעזור מאוד לשמור על סדר וקוהרנטיות בכתיבה, כמו כן ימנעו סרבול ובזבוז זמן.
השלב הרביעי:
השלב הרביעי והאחרון הוא כתיבה עצמה של עבודה אקדמית, כאשר כותבים את סקירת-הספרות חשוב לכתוב בקצרה ותמצות, לפסק נכון ולדאוג שהמשפטים יהיו קריאים, מובנים וללא שגיאות כתיב. חשוב מאוד שהשפה תהיה נקייה ותקנית ולדאוג שתהיה זרימה בין הפסקאות באמצעות חיבור רעיוני ומילות חיבור.
לסיכומו של עניין, סקירת ספרות לא בהכרח צריכה להיות מרתיעה אלא אפילו יכולה להיות מהנה, אם הסטודנט יעבוד בשיטתיות, יתייעץ עם המרצה ויעבוד בשלבים, אין סיבה שבעולם שלא יצליח לכתוב סקירה בצורה מעולה שתשרת אותו נאמנות בכתיבת העבודה.
מעוניינים לקבל עזרה מקצועית בסקירת ספרות לעבודה שלכם? פנו אלינו עוד היום! אנחנו בקמפלוס נשמח לסייע לכם. אתם מוזמנים להשאיר לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.