תקופת הבחינות יכולה להיות חוויה מלחיצה ביותר לסטודנטים עם הפרעת קשב וריכוז. הם נדרשים להשקיע הרבה יותר זמן ללמידה לקראת כל בחינה, לעומת הסטודנטים האחרים, ולמרות זאת, הציונים שלהם כמעט ולא משקפים את המאמץ שהשקיעו.
מצבים שכאלה עלולים לגרום לסטודנטים עם הפרעת קשב וריכוז לתחושות קשות כגון: אכזבה, תסכול וחוסר מוטיבציה. ואכן, רוב הסטודנטים, אשר מאופיינים כבעלי ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), מתמודדים בתקופת הבחינות עם ארבעה אתגרים עיקריים:
- להחליט מהם הנושאים אותם הכי חשוב להם ללמוד.
- להתחיל ללמוד לבחינה בשבועות שלפני הבחינה, במקום לחכות עד הרגע האחרון.
- להיות מסוגלים לשבת ולהתמקד בלימוד עצמו.
- לקרוא ולזכור את החומר.
לאור דברים אלה, לא פלא שסטודנטים עם ADHD נוטים לא פעם לבקש עזרה טיפולית, כגון:
- טיפולים רגשיים, פסיכודינמיים
- או טיפולים הומאופתים
הומאופתיה מותאמת אישית או טיפולים פסיכודינמיים עשויים להציע טיפול טבעי ויעיל לבעיית ADHD ללא שימוש בתרופות כימיות.
במקביל לפתרונות הטיפוליים, אם גם אתם עם ADHD, תוכלו להיעזר בכמה טיפים ידידותיים, שיסייעו לכם להתמודד ביתר יעילות עם תקופת הבחינות הקרבה ובאה.
- ליצור קשר עם המורה שלכם כבר בהתחלת הקורס
הכנה לקראת תקופת הבחינות מתחילה מוקדם. הציגו את עצמכם בפני כל אחד מהמורים בקורסים שתלמדו, כבר בשיעור הראשון. קשר חיובי ותקשורת עם המורה עשויים לתרום רבות, במיוחד אם המורה מודע לבעיות הלמידה שניתן לייחס לבעלי ADHD.
חשוב לספר למורה על מאפייני הקשיים שלכם ועל אסטרטגיות הלמידה המשמשות אתכם על מנת ללמוד. שיחה זו תאפשר למורה לראות שאתם פרואקטיביים ומשקיעים כמיטב יכולתכם על מנת להצליח בלימודים, והיא גם עשויה לתקן כל רושם שגוי, כי לפעמים בעלי ADHD מתנהגים כאילו אין להם מוטיבציה או עניין בחומר הנלמד. לדוגמה, נוטים לאחר לשיעור, לבהות החוצה מבעד לחלון או לפספס תאריכי יעד להגשת עבודות אקדמיות.
אם כתיבת רשימות במהלך השיעור היא משימה בלתי אפשרית עבורכם, זהו את הסטודנט המאורגן בכיתה, זה שרושם בקפדנות את דברי המורה, ובקשו ממנו לצלם את הרישומים שלו. רשימות אלה הם חלק חשוב בהכנה לבחינה.
- כחודש לפני הבחינה
כאשר תאריך הבחינה מתקרב, בקשו מהמורה מידע ספציפי על הנושאים שיהיו בבחינה, ועזרה בעריכת סדר עדיפויות לנושאים אלה. לדוגמה:
- אילו פרקים בספרים או אילו מאמרים יהיו בבחינה?
- האם הבחינה תעסוק בעיקר בחומרים שנלמדו בכיתה במהלך השיעורים?
פורמט הבחינה – בקשו מהמורה מידע על פורמט הבחינה ועל סוג השאלות הצפויות להיות בה:
- האם המבחן יהיה רב ברירתי (מה שנקרא גם ׳מבחן אמריקאי׳), או מבחן המציג בעיות שעליכם לפתור?
- האם תצטרכו לשנן עובדות או ליישם אותן?
- האם יהיה עליכם להגדיר מונחים, להשוות, או להוכיח את טענותיכם?
ידיעת פורמט הבחינה תעזור לכם לקבל מידע נוסף על הדרך שבה כדאי לכם ללמוד לקראת הבחינה.
תכנון הלמידה – יש סטודנטים המדלגים על שלב התכנון, מתוך כוונה לנצל את הזמן ללימוד עצמו. עם זאת, התכנון לא לוקח הרבה זמן והוא יעזור למנוע את הסיוטים והחרדות לפני מועד הבחינה.
בזמן התכנון, חלקו את חומר הלמידה לפרקים קצרצרים, שאיתם תוכלו להתמודד מבלי להתייאש. בנוסף, החליטו האם ללמוד קודם כל את החומר הקשה יותר או הפחות מוכר לכם, או דווקא את ההיבטים הקלים או המעניינים יותר בחומר הנדרש.
תכנון הלמידה יסייע לכם להתמודד טוב יותר עם הלמידה עצמה, להפחית את הדחיינות ולהתמקד במשימה.
- בלילה שלפני יום הבחינה
- הכינו מראש את התיק עם הספרים, כלי הכתיבה וכל דבר אחר שיהיה נחוץ לכם בבחינה, כולל בקבוק מים והניחו אותו ליד הדלת.
- במקום להישאר ערים עד לשעות הלילה המאוחרות, לכו לישון מוקדם כדי לישון היטב.
- ביום הבחינה
- תאכלו ארוחת בוקר טובה.
- הגיעו לכיתה מוקדם יותר כדי להרגיש רגועים ומאורגנים.
- בהצלחה!
- לאחר הבחינה
כשתקבלו חזרה את הבחינה, ארגנו פגישה עם המורה כדי לעבור איתו על התוצאות. בקשו משוב לגבי האופן שבו יכולתם להגיב בצורה מקיפה יותר על שאלה זו או אחרת, וכל המלצה אחרת מהמורה שתוכל לעזור לכם. כך תוכלו גם לקבל מידע כיצד לשפר את הביצועים שלכם במבחן הבא, וגם להציג את עצמכם בפני המורה כסטודנטים בעלי מוטיבציה המשקיעים בלמידה.